La pel·lícula hongaresa ‘Genezis’, del director romaní Árpád Bogdán, i la valenciana ‘#Seguidores’, d’Iván Fernández de Córdoba, entren en competició dimecres en la Secció Oficial de Llargmetratges de la 33a edició de Cinema Jove.
La cinta magiar té com a rerefons els atacs de neonazis amb còctels Molotov a cases de famílies gitanes el 2009, mentre que la del jove director valencià contraposa el món analògic al digital per mitjà de dues parelles amb modes de vida antagònics. Les dues pel·lícules presenten tractaments visuals especialment originals.
‘Genezis’ és una pel·lícula sobre l’odi racial cap als gitanos per part d’extremistes hongaresos que va desembocar en els successos sagnants de 2009. La BBC va encarregar al seu director, Árpád Bogdán, la realització d’un documental sobre el tema. Però a Bogdán li va commoure de tal manera acostar-se a aquests fets que ha acabat per fer aquesta pel·lícula, que té una concepció visual i sonora particularment innovadora.
El director magiar sent que amb aquesta tragèdia “els fonaments més bàsics de la humanitat van ser atacats”, i conta que va conéixer sociòlegs, policies, juristes i polítics que estaven “tan desconcertats per aquest odi incomprensible com jo”.
Es dona la circumstància, a més, que Bogdán pertany a aquesta ètnia. “Sóc un vertader gitano, un gitano del bosc”, diu el director i afig que en els supervivents va trobar mirades extraviades i profundes, “pous trencats que em van fer avergonyir-me de mi mateix per formar part d’una societat que permet que coses com aquesta succeïsquen”.
Pel que fa a la imatge i el so de la pel·lícula, el director destaca la seua alquímia amb el director de fotografia, Tamás Dobos, i amb el responsable del so, “el gran Gábor Császár”, segons les seues paraules.
Analògic versus digital Pel que fa a l’estrena de l’única pel·lícula espanyola a concurs en el festival organitzat per l’Institut Valencià de Cultura, el seu director, el valencià Iván Fernández de Córdoba, ha buscat contraposar dos mons antagònics, el de dos ‘influencers’ joves i guapos i el d’una parella madura que viu a la natura allunyada de qualsevol indici de tecnologies.
El director creu que en ‘#Seguidores’ s’enfronten “l’àmbit analògic contra el digital i, d’alguna manera, el natural contra l’artificial”. “Quan vaig escriure l’argument no pensava a atacar la cultura dels ‘influencers’, sinó a ajuntar uns personatges d’ideologies oposades i observar com es relacionaven, quins conflictes tenien”, assenyala el jove realitzador, segons el qual la crítica implícita en la pel·lícula és més “una crítica als extrems que a un mode de vida concret”.
El director de Cinema Jove, Carlos Madrid, ha destacat “l’empenta i la independència reals” d’aquesta producció, que s’ha dut a terme sense ajudes o subvencions públiques. En aquest sentit, Iván Fernández de Córdoba assenyala que això només és possible “tenint molta passió i amor pel teu treball, i també, per què no dir-ho, sent una mica inconscient i temerari”.
El jove director ha trencat una ratxa de deu anys sense pel·lícules valencianes en la Secció Oficial de Llargmetratges de Cinema Jove, la qual cosa apuntala una trajectòria curta però molt reeixida, ja que , entre la seua primera pel·lícula, ‘Cruzando el sentido’ (2015), i el curt ‘Un lugar’ (2016), ha guanyat 35 premis.
El futur immediat, a més, està replet de projectes. “Ara mateix Natxo Fuentes (coguionista de ‘Cuzando el sentido’) i jo tenim un guió totalment finalitzat. Estic a mitjan d’un altre amb Alexander Lemus, i també començant-ne un últim, molt personal, en solitari”, afirma. “No sé quin projecte eixirà primer, ni quina línia de producció tindrà, però m’agradaria rodar una ‘pel·li’ nova l’any que ve”, conclou Fernández de Córdoba.
- Te recomendamos -