La programació expositiva de l’IVAM aquest estiu està copada per exposicions protagonitzades per dones. La mostra dedicada a l’artista francesa Annette Messager, que porta per títol ‘Púdic-Públic’; el projecte expositiu de Patricia Gómez i Maria Jesús González, ‘Fins a cota d’afecció’, a la galeria 6, i la mostra col·lectiva ‘A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes 1929-1980’ ocupen les sales de l’IVAM aquest estiu.
“Estem compromesos a enfortir la presència de dones en la col·lecció de l’IVAM i som un dels pocs museus a Espanya que ho està duent a terme”, ha explicat el director de l’IVAM.
‘Annette Messager. Púdic-Públic’ arreplega els últims 20 anys de trajectòria de l’artista francesa, l’obra de la qual destaca per una sòlida actitud crítica, un evident manifest feminista i per bussejar en la ment humana.
‘Fins a cota d’afecció’ és un projecte en què les artistes han extret les capes de pintura de la galeria 6 per a fer visibles les empremtes de l’activitat que ha constituït el relat de l’IVAM.
‘A contratemps’ reuneix 240 obres d’artistes com Juana Francés, Eva Mus, Jacinta Gil, Ana Peters, Carmen Calvo, Isabel Oliver, Ángela García Codoñer, Victoria Civera, Juan Uslé, Cecilia Bartolomé, José J. Bartolomé, Josep Lluís Seguí, Monika Buch, Rosa Torres, Soledad Sevilla o Victoria García, procedents de la col·lecció de l’IVAM, d’altres museus i de col·leccionistes privats.
“La història de l’art també s’ha d’escriure en femení”, ha subratllat el director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés. Aquest compromís del museu amb la visibilització de les dones es manifesta en la seua línia expositiva, que aposta per mostrar el treball de les dones artistes.
En els últims quatre anys, l’IVAM ha programat mostres dedicades a artistes com Martha Rosler, Gillian Wearing, Ana Peters o Grete Stern en 2015; Dora García o Cabello-Carceller en 2016; o en 2017 Helena Almeida, Carmela García i les intervencions de Cristina Lucas i Marina Núñez. Per primera vegada en 18 anys d’història, el Premi Julio González s’ha atorgat enguany a una dona, Annette Messager.
El museu no només els està dedicant mostres individuals, sinó que també es programen conferències de dones rellevants del món de l’art i la cultura. És el cas de les conferències organitzades per la Càtedra d’Estudis Artístics, en les quals han intervingut Frances Morris, directora de la Tate Modern; Suzanne Cotter, en aquell moment directora del Museu Serralves de Porto, o Marta Gili, directora del Museu Jeu de Paume de París.
“Ja no es pot entendre per més temps la societat contemporània sense la presència destacada de l’art fet per dones”, ha afegit José Miguel G. Cortés. Aquesta voluntat de recuperar artistes oblidades o no prou reconegudes no només té el seu reflex en la línia expositiva del museu, sinó que també es manifesta en les adquisicions d’obres per a augmentar la presència de creadores en la col·lecció de l’IVAM. Les dones ja representen un percentatge del 14% dels fons del museu, amb obres d’un total de 239 creadores.
En 2016, l’IVAM va adquirir obra de cinc dones: Yto Barrada, Isabel Oliver, Ángela García, Helena Cabello y Ana Carceller. Un any abans, ja es va aprovar la compra de treballs d’altres dues artistes, Martha Rosler i Gillian Wearing, l’obra de la qual s’havia exhibit en 2015 al museu. I l’any 2017 l’IVAM va comprar obra d’artistes com Nadia Benchallal, Monika Buch, Carmela García, Dora García, Joana Hadjithomas, Ángeles Marco, Rosell Meseguer, Soledad Sevilla, Ahlam Shibli, Rula Halawani o Elo Vega.
- Te recomendamos -