El Museu de Belles Arts de València i l’IVAM han traçat una línia de treball conjunta per als pròxims anys que s’iniciarà amb una exposició al Museu de Belles Arts. La mostra s’ha configurat amb al voltant de 70 obres de la col·lecció dels dos museus que es disposaran a la planta baixa del centre de belles arts.
Un total de 34 obres de 24 artistes d’art modern i contemporani de la col·lecció de l’IVAM compartiran espai amb obres de 36 creadors de la col·lecció permanent del Museu de Belles Arts de València, datades entre els segles XIV i XX. L’exposició, titulada ‘Teníem tot al nostre favor’, es podrà visitar entre el 4 d’octubre de 2018 i el 13 de gener de 2019 al centre de belles arts.
Per mitjà d’aquesta exposició es generarà un diàleg entre els diferents moviments artístics i es mostrarà com les creacions dels segles XX i XXI recuperen una vegada i una altra els gèneres clàssics de l’art per mitjà del bodegó, el retrat i el paisatge.
La maqueta del projecte a gran escala, ‘Bottle of Notes’, 1989-1990 de Claes Oldenburg & Coosje Van Bruggen, s’ubicarà al vestíbul del Museu de Belles Arts. Una cita dels diaris de viatges del capità Cook forjada en alumini dona forma a la botella.
Amb aquesta botella comença el diàleg, així com el relat entorn de la recuperació dels clàssics de la pintura per mitjà de l’art modern i contemporani. Moltes de les peces recorden retaules o díptics, que representen alguns dels formats clàssics.
El text complet del diari del primer viatge de Cook en 1769 a l’oceà Pacífic deia: “Teníem al nostre favor tot el que poguérem desitjar per a observar el paisatge complet del planeta Venus des de l’òrbita del sol”. A partir d’aquest explica que el seu objectiu era observar el trànsit del planeta Venus a través del sol i buscar evidència de la ‘Terra Australis Incognita’.
Aquesta peça és la icona dels antics viatges per mar i constitueix el fil conductor de l’exposició; així mateix, encarna la metàfora del viatge de la col·lecció de l’IVAM al Museu de Belles Arts de València. La peça es relaciona amb les obres marines exposades al museu: ‘Vaixell fantasma’, de Muñoz Degraín; ‘Sense rumb’, de Ferrer Calatayud; i ‘A la deriva’, de Salvador Abril.
Oldenburg està considerat un dels precursors de l’art pop que es va desenvolupar a Nova York, paral·lelament al seu sorgiment al Regne Unit a mitjan dècada de 1950.
En aquesta exposició es trobaran peces d’artistes destacats de la col·lecció de l’IVAM com Pablo Picasso, André Derain, Markus Lupertz o James Rosenquist, a més de les d’altres 20 grans creadors de projecció internacional.
Un exemple d’aquest diàleg és el que entaularà l’obra ‘Nails’, de James Rosenquist, de l’IVAM amb el quadre ‘Sant Francesc d’Assís abraçant el Crucificat’, del mestre del barroc valencià Francesc Ribalta i propietat de la col·lecció del Museu de Belles Arts. S’establirà així un paral·lelisme entre una obra de 1620 i una altra de 1973, amb un llenguatge molt diferent i menys explícit.
A la sala de retaules es fa especial relació amb l’ús del daurat i el concepte de retaule (tríptic i políptic) amb l’obra de Carmen Calvo o Ana Peters, però també amb artistes com l’Equip Crònica i Robert Rauschenberg amb les seues obres en format de políptic. En el cas de l’Equip Crònica, la seua obra ‘El panfleto’ incideix en el caràcter narratiu de la pintura flamenca ja que relata l’art de les avantguardes.
Obres de Diether Roth i Gerhard Richter amb el paisatge com a temàtica comparteixen espai amb la pintura italiana i flamenca. Mentre que el món del tenebrisme de la pintura barroca valenciana ho fa amb l’obra titulada ‘La noche’, d’Equip Realitat. Així mateix, una escultura de Miquel Navarro s’ubicarà al pati de l’ambaixador Vich.
El director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés, ha assegurat que aquest viatge i intercanvi d’estils, gèneres i missatges permetrà aprofundir millor en el sentit i significat de les obres dels dos centres i constituirà la primera de les actuacions conjuntes entre els dos museus, que es prolongarà al llarg de 2019.
Per la seua banda, el director del Museu de Belles Arts, José Ignacio Casar, ha assenyalat que “les dues exposicions són possibles gràcies a les esplèndides col·leccions dels dos centres i permetran, més enllà de la permanència dels formats o de les tècniques, explicar línies de continuïtat en els processos de producció artística”.
Noms de grans artistes, com Antonio Muñoz Degrain, Salvador Abril, Joan de Joanes, El Bosco o Francesc Ribalta, formaran part d’aquesta mostra, que a més de conformar un diàleg, compondrà una retrospectiva a la història de l’art i la seua evolució en paral·lel als avanços de la societat i la realitat i el context de cada època.
- Te recomendamos -