El conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafa Climent, ha anunciat que el Pla Estratègic de l’Emprenedoria que es s’implementarà entre 2018 i 2023, es basa en la coordinació entre totes les institucions d’aquest àmbit i en la transversalitat de tota l’Administració valenciana, perquè només d’aquesta manera, “es pot ser més eficient i aconseguir que la creació d’empreses siga més sòlida, que duren més i que estiguen més implicades en la societat”.
Rafa Climent ha presentat al Consell Valencià de l’Emprenedor l’estudi de diagnòstic de l’ecosistema emprenedor valencià elaborat per al Pla Estratègic de l’Emprenedoria. El pla forma part de les línies estratègiques del Consell per a la transformació del model econòmic de la Comunitat Valenciana i, en el marc de la iniciativa, una vegada realitzat un mapa de l’emprenedoria, l’estudi de diagnòstic va determinar les característiques específiques de l’emprenedoria valenciana, el sistema de suport i els objectius i línies a seguir.
En aquest sentit, el conseller ha manifestat que, gràcies a aquest diagnòstic, ja es pot avançar que es va a posar el focus en set aspectes que es consideren claus per impulsar el model valencià de l’emprenedoria, en alguns dels quals ja s’ha començat a treballar.
En primer lloc, destaca el treball conjunt amb el Consell Valencià de l’Emprenedor, en millorar les ajudes, incidint en els recursos destinats a les fases de creixement i consolidació de les empreses, ja que anteriorment tots els esforços es realitzaven en la fase de motivació i creació d’empreses, i la majoria d’elles desapareixia després del primer any. En 2018 la partida d’ajudes per a la fase de creixement de les empreses ja s’ha duplicat i ha passat dels 7,9 milions als 15,7, mentre que els recursos per a la fase de consolidació de les empreses han augmentat un 36% en 2018, de forma que ha passat dels 6,3 milions als 8,5 milions d’euros.
Un altre dels focus d’actuació serà el sistema educatiu, ja que a més de fomentar l’emprenedoria en l’àmbit universitari, com ja s’està realitzant a través del Campus de l’Emprenedor Innovador, cal fomentar la formació emprenedora en les primeres etapes del sistema educatiu.
Altres aspectes a reforçar són el foment de l’emprenedoria social, la responsabilitat social empresarial, la cohesió territorial i la igualtat.
El pla també posarà el focus en millorar les ajudes a l’emprenedoria a menors de 35 anys perquè s’ha detectat que és un col·lectiu que té més dificultats. També es considera necessari donar un impuls a l’emprenedoria de base tecnològica mitjançant el foment d’institucions i programes de suport especialitzats en serveis avançats per a ‘start ups’.
Emprenedoria valenciana Segons les dades de l’estudi de diagnòstic, el perfil del col·lectiu emprenedor de la Comunitat Valenciana és la d’un home (6 de cada 10 són homes), al voltant dels 40 anys (la major freqüència és una edat d’entre 45 i 54 anys ). Més del 50% compta amb estudis superiors i més del 52% tenen una formació específica en emprenedoria. La majoria de persones emprenen més per oportunitat que per necessitat.
Pel que fa a la caracterització de les iniciatives, més del 80% se situen en el sector terciari i de serveis i tenen una grandària modesta (el 50% són iniciatives individuals, només un 15% generen més de 5 llocs de treball i solen tenir un capital reduït d’entre 3.000 i 5.000 euros). El 25% dels projectes corresponen a l’àmbit de la innovació.
L’estudi ha determinat, pel que fa a les condicions de l’entorn per emprendre, que la Comunitat Valenciana compta amb aspectes positius, com infraestructures, informació i programes públics de suport, però ha de millorar en l’educació emprenedora en edats primerenques, en matèries com el finançament i en fiscalitat i burocràcia.
- Te recomendamos -