Cinema Jove mira al futur en la seua 33a edició amb la incorporació d’un fòrum de debat dedicat a les noves narratives digitals de creació, Digital Jove. En aquesta nova secció s’aprofundirà en la convergència entre art, ciència, tecnologia i comunicació, i es reflexionarà sobre el seu impacte social.
Digital Jove està organitzat per l’Institut Valencià de Cultura-GVA, dins del Festival Cinema Jove, amb la col·laboració de la Ciutat de les Arts i les Ciències i l’Ajuntament de València.
L’esdeveniment, programat entre el 20 i el 24 de juny, servirà de preludi al Festival Internacional de Cinema de València, que se celebrarà del 22 al 29 de juny. Digital Jove inclourà xarrades magistrals amb convidats nacionals i internacionals, taules rodones, presentacions de projectes innovadors, tallers, espais de ‘networking’ i zona de ‘showroom’ per a professionals i empreses.
“El nostre objectiu és convertir València en un dels epicentres destacats del panorama creatiu digital transmèdia actual, posant el focus de manera especial en aquells sectors estratègics que més puguen ajudar les nostres empreses i els nostres joves a créixer professionalment i a adaptar-se als nous models de negoci emergents, sense por al canvi digital”, ha declarat el coordinador de Digital Jove, Fernando Carrión.
La innovadora proposta naix amb caràcter internacional, però amb una clara intenció de crear valor local, amb un enfocament transversal i multidisciplinari. La seua oferta anirà dirigida principalment a joves creadors, professionals i ‘startups’ del món dels continguts digitals, investigadors i científics creatius, pensadors, desenvolupadors de videojocs, col·lectius ‘makers’, crítics, educadors i professionals dels mitjans de comunicació.
La sessió inaugural de Digital Jove tindrà lloc a la Ciutat de les Arts i les Ciències el dia 20 de juny de 2018. Les jornades posteriors es desenvoluparan a la Filmoteca de València i a Las Naves Centre d’Innovació.
La importància d’una bona història
En Digital Jove es parlarà de reptes tecnològics, de visions i desafiaments de futur, però també de continguts. Així ho detalla Carrión: “S’hi abordaran històries que utilitzen les noves tecnologies per a crear un món millor, històries que permeten eliminar barreres, històries cooperatives que es transformen en experiències col·lectives, històries que construeixen dia a dia la nostra societat i que conformen el nostre futur com a éssers humans”.
Una altra fita destacada de les jornades serà la presentació de la iniciativa #Valencia2050, un concurs creatiu multiplataforma i multidisciplinari en el qual es demanarà a creadors i visionaris que compartisquen les seues visions de futur.
En les taules redones programades destaca l’èmfasi en l’autoria femenina, els reptes i oportunitats que plantegen les ciutats intel·ligents, las experiències geolocalitzades i el futur de l’entreteniment digital.
Entre els ponents hi ha figures de talla internacional, com ara l’enginyera de computació nord-americana Carolina Cruz-Neira, directora de l’Emerging Analytics Center de la Universitat d’Arkansas; l’escriptor i productor anglés especialitzat en projectes interactius David Varela, que compta entre els seus treballs amb el desenvolupament de l’aplicació Sherlock: The Network; la creadora transmèdia espanyola Belén Santa-Olalla, que ha participat en una llarga llista d’iniciatives escèniques immersives i de gamificació de projectes per a televisió al nostre país; l’antropòleg visual José Ignacio Galán Ugartemendia, i la filòsofa espanyola especialista en filosofia de la tecnologia Eurídice Cabañes, presidenta d’Arsgames a Mèxic.
També cinema Digital Jove també inclourà la projecció de dos documentals que plantegen alternatives distòpiques optimistes davant la tendència a les habituals visions de futur apocalíptiques: ‘More Human Than Human’ (Tommy Pallotta i Femke Wolting, 2018) i ‘Mañana’ (Cyril Dion i Mélanie Laurent, 2015).
El primer llargmetratge és una exploració de l’estat actual de la intel·ligència artificial que obri incògnites com ara la possibilitat de presenciar el naixement d’una nova espècie o la possibilitat que creacions infinitament més intel·ligents, interconnectades i autoconscients puguen deixar obsoleta la humanitat.
Per la seua banda, ‘Mañana’ és una ‘road movie’ ecologista que fou reconeguda amb el César al millor documental 2016. La pel·lícula tracta de contrarestar els mals presagis abocats el 2012 per la revista ‘Nature’, segons els quals el 2100 desapareixerà gran part de la humanitat com a conseqüència de la crisi econòmica, ecològica i social.
El filme francés és un recorregut pels cinc continents a la recerca de persones innovadores que lluiten contra el canvi climàtic. Els seus protagonistes són actors grans i menuts de moviments esperançats, com ara els britànics Transition Towns i Incredible Edible.
- Te recomendamos -