Inicio Comunidad Valenciana Calcografía Nacional reuneix l’obra gràfica d’Eusebio Sempere en una mostra produïda pel...

Calcografía Nacional reuneix l’obra gràfica d’Eusebio Sempere en una mostra produïda pel Consorci de Museus

0

La Calcografía Nacional, pertanyent a la Real Academia de San Fernando de Madrid, inaugura ‘Eusebio Sempere i Abel Martín. La música de los números que no existen’, una mostra produïda en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb fons del Museu d’Art Contemporani d’Alacant.

Fins al pròxim 20 de maig l’exposició reuneix 9 carpetes de serigrafies originals d’Eusebio Sempere, totes estampades per Abel Martín.

El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha explicat que Eusebio Sempere “és un dels referents de l’art espanyol del segle XX i la seua obra representa, així mateix, un dels grans valors del Museu d’Art Contemporani d’Alacant on es conserva”.

Pérez Pont ha asseverat que “aquesta exposició contribueix a aprofundir en el coneixement d’aquest important artista alacantí fora del territori valencià, a més de donar a conéixer els fons del MACA i la seua tasca d’investigació dins del context de l’art espanyol contemporani”.

‘Las Cuatro Estaciones’ de 1965, obra d’Eusebio Sempere, és la primera carpeta de serigrafies artístiques que s’estampa a Espanya. D’això, fa en més de 50 anys i la seua presentació a la Galería Juana Mordó es va convertir en un èxit de públic, crítica i vendes sense precedents. Va ser l’inici d’un dels conjunts d’obra gràfica més importants fets a l’Espanya del segle XX, el de l’artista alacantí Eusebio Sempere, excepcional tant per la seua qualitat com per la seua quantitat.

Aproximadament dos-centes obres entre serigrafies, litografies i gravats, elaborades de manera artesanal, en les quals s’aconsegueixen altíssimes cotes de perfecció sempre minuciosa i, de vegades, preciosista.

El conjunt va servir en 2015 i 2016 per a commemorar el 30 aniversari de la mort de l’artista alacantí amb dues exposicions que es van poder veure tant al MACA d’Alacant com al Centre del Carme de València. Després de dos anys d’aquella celebració, Calcografía Nacional es fa eco d’aquest homenatge amb una mostra produïda en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i amb el suport de l’Ajuntament d’Alacant.

Comissariada per la conservadora del MACA, Rosa María Castells, l’exposició fa un recorregut per l’obra gràfica d’Eusebio Sempere i permet reconéixer la importància d’aquesta disciplina. El MACA té una col·lecció important per la seua qualitat i nombre de gravats, serigrafies i litografies d’Eusebio Sempere, sempre estampades pel seu company Abel Martín, que es troben guardades als magatzems.

“La música de los números que no existen” L’exposició ‘Eusebio Sempere i Abel Martín. La música de los números que no existen’ està composta per 9 carpetes de serigrafies originals d’Eusebio Sempere, totes estampades per Abel Martín, com si d’un treball en equip es tractara, que recorren la trajectòria vital dels dos artistes i posen de manifest la col·laboració artística conjunta, la unió i la comunicació espiritual. Sempere seria el cervell de les formes i dels colors, que després Abel Martín, excel·lent estampador, plasmava sobre el paper, mitjançant la superposició de pantalles de seda, una per cada un dels colors empleats. A vegades més de 40.

‘Las Cuatro Estaciones’ de 1965, ‘Álbum Nayar’ de 1967, ‘Libro Alarma, Transparencia del Tiempo’ o ‘La Alhambra’ de 1977, ‘Homenaje a Gabriel Miró’ de 1978, ‘La Luz de los Salmos’ de 1980, ‘Cántico Espiritual’ de 1982 o la carpeta pòstuma de ‘Las Cuatro Estaciones’ de 1988, que acabarà Abel Martín en solitari, conjuguen la màgia dels nombres que no existeixen amb la literatura precisa per a cada línia.

Totes les carpetes van acompanyades de textos literaris, experimentals, avantguardistes, clàssics o místics. Pedro Laín Entralgo, Julio Campal, José Miguel Ullán, Edmond Jabés, els poetes àrabs de Granada, Gabriel Miró, els salms bíblics o San Juan de la Cruz, presentats, al seu torn, per Rafael Alberti, Gerardo Diego, Vicente Aleixandre o Juan Cantó, paraules agarrades a les formes i colors que inspiren a les ànimes el desig de quedar-se allí i agafar seient.


- Te recomendamos -