Inicio Comunidad Valenciana L'assetjament en aules japoneses i l'amor en una presó alemanya marquen la...

L'assetjament en aules japoneses i l'amor en una presó alemanya marquen la cinquena jornada de Cinema Jove

0


La pel·lícula alemanya ‘Jibril’ i la japonesa ‘The Hungry Lion’ entren en competició aquest dimarts en la Secció Oficial de Llargmetratges de Cinema Jove amb sengles projeccions a la Filmoteca que comptaran amb la presència dels respectius directors, Henrika Kull i Takaomi Ogata.

La pel·lícula alemanya retrata com una dona separada i mare de tres xiquetes s’enamora d’un jove pres a qui ha conegut per qüestions de treball. La relació que s’estableix entre els dos és en principi idíl·lica fins al punt que decideixen casar-se mentre ell està complint condemna encara, però després tot es complica. La directora germana afirma que sempre li han interessat “els llocs on es viuen experiències socials extremes” i que aquesta curiositat la va portar a “investigar la sexualitat i la intimitat a les presons”.

Henrika Kull ja va rodar en 2005 un curt documental, ‘Absently present’, sobre la relació entre una dona i un pres. Posteriorment va passar molt de temps en presons parlant amb reus com a preparació per a ‘Jibril’. “Amb el temps vaig descobrir que no són els parents els que acaben amb les seues relacions sentimentals, sinó els reus, que es tornen més distants a mesura que transcorre la sentència”, assegura la realitzadora.

Leer más:  La oftalmóloga Medina Azahara Moya,Alicantina de Adopción por su labor sanitaria y "pasión por el aprendizaje"

La protagonista de la pel·lícula, interpretada per l’actriu Susanna Abdulmajid, a mitjan trama pren decisions potser més passionals que racionals. Referent a això, la directora i guionista de la pel·lícula assegura que “estima la intensitat” i que les persones que prenen sempre les decisions correctes li semblen “molt avorrides”.

La part primordial de la història transcorre en un centre penitenciari. “A Alemanya, moltes presons es continuen construint d’acord amb el sistema panòptic, una arquitectura molt brutalista”, assegura Kull, per a qui, hui dia, les presons del seu país continuen sent “institucions molt inhumanes”.

Els principals personatges de la pel·lícula són alemanys d’origen àrab i el seu univers és l’hàbitat natural de la història. No obstant això, la directora de ‘Jibril’ li resta importància a aquest aspecte: “No volia fer una pel·lícula sobre musulmans sinó sobre dues persones que s’enamoren”.

Vídeos sexuals i assetjament L’altra pel·lícula que entra en competició en la cinquena jornada del festival organitzat per l’Institut Valencià de Cultura és la japonesa ‘The Hungry Lion’, del jove i molt guardonat director Takaomi Ogata, les pel·lícules del qual solen abordar temes polèmics i molt candents en la societat nipona.

Leer más:  El Centro de Nanofotónica de la UPV prolonga la vida útil de las baterías eléctricas de vehículos, bicicletas y patinetes

En aquest cas el director japonés planteja el tema de l’assetjament que pateix una estudiant dins i fora de l’aula arran de la difusió d’un vídeo de contingut sexual en el qual se suposa que n’és la protagonista, encara que ella ho nega. Però aquesta negativa no és escoltada per ningú i gent tan propera com el seu nuvi o la seua pròpia germana acaben per donar-li l’esquena.

La pel·lícula conjumina el tema de l’assetjament, de la impunitat de la violència sexual contra les dones, de les ‘fake news’ en l’entorn digital i, fins i tot, del sensacionalisme de la premsa japonesa en una història amb trets realistes que sembla mostrar de manera descarnada alguns descosits més que incòmodes de la societat nipona actual.

“Encara que Hitomi és una estudiant, la situació a la qual s’enfronta la pot patir qualsevol i a qualsevol edat”, assegura Takaomi Ogata en referència a la víctima de l’assetjament, l’abrupte final de la qual la converteix en notícia recurrent en televisió i premsa. Aquesta última part de la pel·lícula constitueix una crítica bastant mordaç contra els mitjans de comunicació del Japó, pel seu sensacionalisme, banalització i falta de respecte a la intimitat de les víctimes.

Leer más:  El Museo de Bellas Artes de València ha añadido una nueva pintura de Vicent Macip a su colección permanente

El títol de la pel·lícula es deu a un quadre del francés Henri Rousseau, ‘Lleó famolenc atacant un antílop’, referència que no és d’estranyar en un cineasta que ha viscut molts anys a Europa i que es declara admirador de directors del Vell Continent com Robert Bresson, Ingmar Bergman o Luis Buñuel.


- Te recomendamos -