Inicio Comunidad Valenciana L'adaptació d'una novel·la d'èxit sobre la Islàndia rural marca l'inici de Cinema...

L'adaptació d'una novel·la d'èxit sobre la Islàndia rural marca l'inici de Cinema Jove

0


L’òpera prima d’Ása Helga Hjörleifsdóttir, ‘The Swan’, adapta la novel·la homònima que va escriure Guðbergur Bergsson, de molt d’èxit a Islàndia, sobre una xiqueta de nou anys que passa l’estiu en una granja i observa el món i les emocions dels adults que l’envolten.

La directora debutant assegura que “el llibre va tindre un efecte profund en mi quan el vaig llegir. Vaig connectar molt profundament amb la història i amb la narradora d’aquesta, la xiqueta. D’una manera misteriosa, aquesta és la pel·lícula que he volgut fer des que tenia nou anys, els mateixos que la protagonista”.

L’actor protagonista, l’islandés Thor Kristjansson, presentarà la pel·lícula en la jornada en què comença la Secció Oficial de Llargmetratges de Cinema Jove, que ha organitzat l’Institut Valencià de Cultura. Enguany deu pel·lícules competeixen per la Lluna de València, procedents d’altres tants països, entre aquestos Mèxic, el Japó, Hongria, Polònia o Suïssa. A més, hi competeix una pel·lícula valenciana per primera vegada en l’última dècada: ‘#Seguidores’ (Iván Fernández de Córdoba, 2018).

El director del festival, Carlos Madrid, destaca l’aprofundiment en l’esperit genuí de Cinema Jove en aquesta edició, pel caràcter “jove” de les pel·lícules a concurs, no només pel límit d’edat dels creadors d’aquestes (40 anys), sinó “pels temes i les inquietuds narratives” que s’hi plasmen. En aquest sentit, Madrid inclou ‘The Swan’ entre les pel·lícules d’enguany amb caràcter iniciàtic, ‘coming of age’, en les quals l’observació del món dels adults canvia la concepció de la vida de l’infant que mira.

“La xiqueta protagonista de la pel·lícula és com la càmera, en certa manera, que percep les coses sense jutjar-les, que sent el dolor i la tristesa de la gent, la seua soledat, i que és capaç de consolar els adults sense entendre’ls del tot”, indica la directora islandesa, Ása Helga Hjörleifsdóttir.

La pel·lícula és un drama introspectiu ambientat en el medi rural i el paisatge exuberant del nord d’Islàndia n’és un personatge més. La directora debutant diu que va pensar en la naturalesa com una extensió de les ments i les ànimes dels personatges i viceversa, i detalla aquest procés d’una manera molt gràfica: “Vaig estar pegant moltes voltes a les emocions que podíem trobar en les imatges de la naturalesa. Per exemple: ?Aquest riu transmet ansietat. Usem la imatge ací, quan la xica s’assega aclaparada per l’ansietat?. O bé: ?Mmm, el so d’aquestos cavalls corrent és molt tibant i rítmic. Connectem aquest so amb el so del batec del cor de la xica major?”.

La islandesa rebutja la tendència a la simplificació emotiva dels personatges en el cinema respecte a la complexitat més elevada d’aquests en la literatura. “És com si la gent pensara que en les pel·lícules no hi ha espai per a aquesta profunditat emocional. Com que quan estàs feliç, estàs feliç i punt. O que quan estàs trist, estàs trist i punt”.

El repte de captar aquesta complexitat present en el llibre és, precisament, una de les raons per les quals Hjörleifsdóttir considera que aquesta novel·la ha sigut, d’alguna manera, la culpable directa que ha enfocat la seua vida a dirigir pel·lícules. Quant al paisatge que es retrata en ‘The Swan’, tant humà com natural, la directora el defineix com “un caos, tan brutal com bell’.

La projecció de la pel·lícula en La Filmoteca té l’al·licient de la presència de l’actor protagonista, Thor Kristjansson, que vam poder veure al nostre país en l’elenc de ‘Drácula, la leyenda jamás contada’ (Bright Eyes, 2014).

Kristjansson encarna en ‘The Swan’ el personatge d’un llaurador que treballa temporalment a la granja on transcorre la història i que, al mateix temps, en la intimitat és un escriptor compulsiu que viu una tempesta interior intensa. “És un personatge transgressor i salvatge, però al mateix temps extremadament disciplinat i acurat pel que fa a la seua escriptura”, assegura la directora de ‘The Swan’, que confessa sentir-se seduïda pels personatges complexos i paradoxals com el de la xiqueta protagonista, “ingènua, però al mateix temps profundament sàvia”.


- Te recomendamos -