El conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, i l’equip de l’àrea d’Educació han iniciat una ronda de reunions amb els equips directius dels centres educatius valencians, tant d’escoles com d’instituts. La primera cita ha tingut lloc a les comarques de Castelló, on els responsables d’Educació s’han reunit amb tots els equips directius dels centres de la província. Els pròxims dies tindran lloc les mateixes trobades a Alacant i a València.
Aquesta trobada té per objectiu posar en comú el treball del Govern valencià i dels centres educatius, i parteix del compromís de la Generalitat per a dignificar i reconstruir l’escola pública.
Segons el conseller Vicent Marzà “l’educació és el motor social de canvi més important i és des de l’escola pública des d’on podrem eliminar les desigualtats i construir una societat més justa, en què tot el món tinga les mateixes oportunitats”. A més, ha destacat que “el Govern valencià ens reconeixem en l’educació pública, en la docència de qualitat i en el respecte per l’ofici”.
En la trobada s’han pogut avaluar els punts d’actuació que ja es van tractar l’any 2015, quan es va celebrar una primera trobada per a explicar els eixos de treball en l’àmbit educatiu del Govern valencià.
Marzà hi ha afegit que “encara hi ha mancances en el nostre sistema educatiu però un treball colze a colze ens pot ajudar a suplir-les, sempre conjuntament” i hi ha afegit que “sabíem també que l’educació que volíem construir l’havíem de pensar amb els mestres i el professorat. La nostra voluntat és posar en mans dels mestres les decisions que els afecten. El diàleg amb les associacions de directors ha sigut constant, i actes com el de hui eren inèdits en l’Administració valenciana.
En el transcurs de la jornada s’han valorat les mesures per a combatre les desigualtats socials de l’alumnat, les mesures pedagògiques que propicien el desenvolupament docent dels mestres i els professors que tenen com a tasca formar un alumnat crític i creatiu, i les accions per a millorar els drets laborals del professorat.
Mesures socials per a combatre les desigualtats de l’alumnat Quan els responsables actuals d’Educació van assumir la gestió de la Conselleria, es va considerar d’urgència aplicar mesures per a assegurar la igualtat d’oportunitats de l’alumnat.
Una d’aquestes va ser ampliar el servei de menjadors escolars els mesos de juny i setembre, així com ampliar el pressupost destinat a ajudes a menjador escolar. Fruit d’això, en tres cursos s’ha ampliat el pressupost per a aquestes ajudes en quasi 20 milions d’euros amb el resultat següent: en el curs actual ja hi ha més de 124.000 alumnes que gaudeixen de beca menjador, 40.000 més que l’any 2015.
Una altra de les mesures en aquest sentit ha sigut la creació de XarxaLlibres, amb bancs de materials curriculars gratuïts per a tot l’alumnat. El conseller Marzà ha recordat que “el resultat és que 380.000 alumnes no han de pagar hui en dia els llibres de text, en un esforç que és nostre però també és molt vostre, dels docents, per a democratitzar els materials escolars. Cada centre, a més, té un coordinador de XarxaLlibres i les famílies estalvien per cada fill o filla 300 euros, aproximadament, perquè ja no han de comprar llibres”.
El tercer aspecte de foment de la igualtat d’oportunitats ha sigut la creació d’aules gratuïtes d’Infantil de 2 anys durant aquest temps. El pròxim curs hi haurà 14.432 places gratuïtes en aquest tram d’edat a les escoles d’Infantil i de Primària, les escoletes de la Generalitat i les escoletes municipals. A més, durant tres anys, s’ha augmentat el pressupost de les ajudes de bo infantil en 12,5 milions d’euros fins arribar als 42 milions d’euros per al pròxim curs. Cal recordar que la valenciana ha sigut l’única autonomia de tot l’Estat on s’ha augmentat la matriculació en les escoletes de 0-3 anys.
Finalment, cal recordar que l’alumnat de segon cicle d’Infantil també està inclòs en les beques transport escolar.
Mesures per a millorar els drets laborals del professorat El responsable d’Educació de la Generalitat ha explicat que “mentre que l’antic govern va enviar a l’atur 5.000 docents, l’actual ha recuperat professorat durant aquest temps i, tal com va anunciar fa uns quants mesos, el pròxim curs s’haurà revertit la retallada de personal i tindrem la plantilla de docents valencians més gran de tota la història del sistema educatiu valencià”.
A tot això, cal sumar-hi cada curs l’obertura d’unitats educatives als centres educatius i la baixada de ràtios d’alumnes en tot el sistema, de manera que el curs 2018?2019 ja es disposarà d’un 90,2 % de les aules de les escoles amb alumnes per sota de la ràtio establida. En els instituts, el percentatge se situarà en el 97,4 % dels grups.
Per una altra banda, s’ha explicitat que s’ha reduït el temps de substitucions a la meitat i que es treballa per l’estabilitat de les plantilles amb la millora del procediment de les comissions de servei, la repetició de dos cursos dels interins en el mateix centre, el final de les borses de professorat en expectativa de destinació i la publicació de totes les vacants possibles en el concurs de trasllats.
A això, cal sumar-hi el calendari del procés d’oposicions de 13.000 places fins a 2021, que el professorat interí ha tornat a cobrar els mesos d’estiu i que, per primera vegada, cobra els sexennis.
Així mateix, s’ha recordat el paquet de mesures de millores laborals que es van anunciar el passat mes d’abril: la progressiva recuperació de la figura del tutor generalista en tots els grups de Primària; la reducció progressiva de les hores lectives de tot el professorat de Secundària per a facilitar les tasques de coordinació i de treball en equip; tots els docents funcionaris de carrera podran participar en el procés d’adjudicació de vacants del mes de juliol, a través de la convocatòria de comissions de servei, a fi de poder aproximar-se al seu municipi de residència, i la reducció de les tasques burocràtiques del professorat.
Respecte a aquest últim punt, cal assenyalar que els responsables d’Educació han anunciat que “es treballa amb la Conselleria d’Hisenda per a ampliar els auxiliars administratius a quasi 80 escoles, de les quals quasi una desena de centres corresponen a les comarques de Castelló, quasi 40 a escoles de les comarques d’Alacant i una trentena a centres d’Infantil i Primària de les de València”. És necessari recordar que actualment ja hi ha auxiliars administratius en 164 centres educatius d’Infantil i Primària.
Mesures pedagògiques El conseller Marzà ha explicat que “era imprescindible adoptar mesures que propiciaren el desenvolupament docent dels mestres i els professors per a fomentar un alumnat crític i creatiu”.
En aquest sentit, s’han dotat les biblioteques amb nous volums i s’han propiciat centenars de projectes d’innovació. A més, s’han modificat els currículums de tots els nivells educatius obligatoris per a dotar els docents de més autonomia.
Així mateix s’ha detallat la reformulació de formació del professorat. Cal recordar que la Conselleria d’Educació, Investigació Cultura i Esport ha ampliat els CEFIRE de 9 a 18 centres de formació per al professorat valencià, 11 dels quals són territorials i 7 són específics de diversos àmbits de coneixement.
Aquest curs, la plantilla de formadors en els CEFIRE és de 224 persones, el doble que el 2015, i des d’aleshores s’ha ampliat el pressupost un 133 %, de manera que s’ha passat dels 9 milions d’euros que va invertir l’antic govern als 21 milions d’euros d’aquest curs. A més, durant l’any 2018 s’han organitzat 8 congressos de diferents àrees específiques de coneixement, quasi 10.000 docents estan formant-se en llengües de manera gratuïta a les escoles oficials d’idiomes i un miler de docents farà estades d’estiu a Irlanda i a la Gran Bretanya enguany per a millorar l’anglés.
- Te recomendamos -